Inhoudsopgave

Verduurzaming • mijn pand moet energiezuiniger: moet ik daarvoor zorgen?

De overheid vraagt veel van u als vastgoedeigenaar als het aankomt op verduurzaming. Zo moeten kantoorpanden per 2023 voldoen aan de voorwaarden voor energielabel C. Het landelijke streefdoel is om in 2030 de CO2-uitstoot voor bestaande bouw te halveren ten opzichte van 1990. Dát het energiezuiniger moet is duidelijk, maar wie moet daarvoor zorgen?

“Ben ik als eigenaar volledig verantwoordelijk voor het doorvoeren van energiebesparende maatregelen aan mijn pand”?

Een verhuurder van een verzamelgebouw stelde mij laatst deze vraag. Hij was bang dat de verduurzaming van zijn pand geheel voor zijn rekening zou komen. Dat u als pandeigenaar verantwoordelijk bent voor het energiezuiniger maken van uw pand, lijkt logisch, maar dit is niet altijd het geval. De wet legt deze verantwoordelijkheid namelijk bij ‘de drijver van de inrichting’.

Wat is een ‘inrichting’ en wie is de ‘drijver’ daarvan? Heel kortgezegd is een inrichting een bedrijvigheid of een activiteit met een bedrijfsmatige omvang die op een bepaalde locatie plaatsvindt. Een ruim begrip, waar zowel horeca-, kantoor- als winkelruimte onder valt. De wet legt niet uit wat met een ‘drijver’ wordt bedoeld, maar gelukkig blijkt dat wel uit rechterlijke uitspraken.

Enkele vuistregels:

  •  Er kunnen meerdere inrichtingen in één gebouw zitten, maar er is altijd maar één drijver per inrichting. Om te weten wie de drijver(s) is/zijn, moet daarom het aantal inrichtingen worden vastgesteld.
  • Bestaat het pand uit één inrichting met één drijver, dan is die drijver verantwoordelijk voor het treffen van de energiebesparende maatregelen.
  • Als er meerdere inrichtingen en dus meerdere drijvers zijn binnen een pand, zullen de verschillende drijvers in de regel op zichzelf verantwoordelijk zijn voor het doorvoeren van energiebesparende maatregelen.

Wanneer is iemand dan een drijver? In een zaak uit 2017 oordeelde de rechtbank dat het winkelcentrum in kwestie aan te merken was als één inrichting en dat de pandeigenaar/verhuurder de drijver daarvan was. Bepalend was de grote mate van zeggenschap van de verhuurder wat betreft de ‘handel en wandel’ in het winkelcentrum. Zo was de verhuurder verantwoordelijk voor zaken als openingstijden, toegang en toelevering van elektriciteit. Ook had de verhuurder op grond van het huurcontract met zijn huurders de mogelijkheid zelf de vereiste milieumaatregelen treffen óf deze van de huurders af te dwingen. De bal voor de verduurzamingsopgaven van het winkelcentrum lag volgens de rechtbank in dit geval dan ook bij de verhuurder als drijver van de inrichting.

Het is niet altijd gemakkelijk te bepalen of een pand bestaat uit één inrichting of meerdere. Vragen die de rechter stelde in de zaak over het winkelcentrum waren de volgende: 

  • Bestaat er technische en/of functionele samenhang tussen de winkelunits en het winkelcentrum waarin deze zijn gelegen?
  • In hoeverre is er zeggenschap van de eigenaar van het winkelcentrum als verhuurder over de activiteiten die door de huurders binnen de afzonderlijke winkelunits worden uitgevoerd?

In het algemeen geldt: hoe méér samenhang en zeggenschap, des te waarschijnlijker het is dat sprake is van één inrichting (en één drijver, namelijk de verhuurder).

Bij kantoorgebouwen is de situatie vaak totaal anders dan bij winkelcentra. Daar bestaat namelijk veel minder de noodzaak tot samenhang van de verschillende kantoren binnen het gebouw. Verhuurders hebben dan doorgaans minder zeggenschap ten opzichte van hun huurders dan bij winkelcentra. Meestal zal de huurder van een kantoorruimte de drijver zijn van de afzonderlijke inrichting binnen het pand en daarmee de verantwoordelijke voor de energiebesparende maatregelen.

Let op: bent u de drijver van een inrichting en voldoet u niet aan de energiebesparingsplicht? Dan kan de overheid u aanmerken als ‘overtreder’. Een overtreder riskeert sancties als bestuurlijke boetes en dwangsommen. Voorkom dat u een boete moet voldoen: bent u drijver? – maak uw pand groen!

Moet u als verhuurder uw pand energiezuiniger maken?

De kosten voor deze investeringen kunt u delen met uw huurders. Uw huurders hebben hiervan immers ook profijt; zij krijgen een lagere energierekening. Wilt u tot een kostenverdeling komen? Maak daarover duidelijke afspraken en neem nog vóórdat u investeert in een duurzamer pand contact op om deze verdeling contractueel vast te leggen. 

Korian Gerritsen | T: +31 (0)26 352 28 24 | k.gerritsen@dekempenaer.nl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Bel 026 – 35 22 888 of stuur een bericht.

Mail

Vacature Bestuursrecht • Omgevingsrecht ...

advocaat medewerker

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.