Inhoudsopgave

Passagiers worden niet voor alles gecompenseerd als vlucht is vertraagd

Twee passagiers arriveren een dag te laat op hun eindbestemming. Ze willen dat de luchtvaartmaatschappij allerlei kosten vergoedt, maar de kantonrechter wijst bijna alles af.

Twee passagiers nemen een vlucht van Reykjavik (IJsland) naar Schiphol. Ze komen met een vertraging van 24 uur aan op de eindbestemming, en eisen bij de kantonrechter (rechtbank Noord-Holland) compensatie: € 878,91 voor de extra vertraging van meer dan 12 uur en compensatie voor het achterhouden van de wettelijk verplichte informatie. Zij baseren zich op een Europese verordening die stelt dat de luchtvaartmaatschappij bij een annulering van de vlucht passagiers moet compenseren met € 400 per persoon. Ook willen ze dat de taxikosten van Schiphol naar huis en de kosten voor consumptie op de luchthaven van Reykjavik worden vergoed.

Buitengewone omstandigheden

In beginsel moet een luchtvaartmaatschappij vertraging compenseren – maar niet als die het gevolg is van ‘buitengewone omstandigheden’. Daarbij kan worden gedacht aan politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen. Deze vlucht, stelt de kantonrechter, was niet geannuleerd maar werd vertraagd uitgevoerd. Door slecht weer in Reykjavik (zeer harde wind en sneeuw) kon de voorafgaande vlucht niet tijdig vertrekken, wat leidde tot vertraging van de vlucht van de twee passagiers.

Andere planningsvoorwaarden

Andere vluchten naar West-Europa zijn wel volgens planning uitgevoerd, zeggen de passagiers. Maar dat zegt nog niks, vindt de kantonrechter, omdat luchtvaartmaatschappijen andere planningsvoorwaarden hanteren: de ene kiest ervoor ondanks het slechte weer te vliegen, de andere niet. Het slechte weer en de vertraging van een eerdere vlucht waren voor deze luchtvaartmaatschappij een ‘bijzondere omstandigheid’.

Alternatieve vlucht

De passagiers vinden verder dat de luchtvaartmaatschappij hen had moeten omboeken naar een alternatieve vlucht. Maar bij een langdurige vertraging bestaat die verplichting voor de luchtvaartmaatschappij niet, wel bij een annulering. Bovendien had de luchtvaartmaatschappij geen reservetoestellen in Reykjavik. Volgens de kantonrechter heeft de luchtvaartmaatschappij alle redelijke maatregelen getroffen om de vertraging van de passagiers te beperken. De passagiers worden niet gecompenseerd.

Lunchkosten

Op grond van de Europese Verordening hebben de passagiers in dergelijke gevallen wel recht op gratis maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijden, en op gratis vervoer tussen de luchthaven en de plaats van hun hotel. De passagiers willen een vergoeding van de lunchkosten (€ 23,91). Daar hebben ze in principe recht op, maar dit heeft de luchtvaartmaatschappij al betaald. De taxirit wordt niet vergoed: het was een rit van Schiphol naar huis, niet naar een hotel.

Gemiste werkdag

Het klopt dat een luchtvaartmaatschappij bij vertragingen en annuleringen de passagiers bepaalde informatie moet verstrekken. De Verordening verbindt echter geen compensatieplicht als dit niet wordt nageleefd. Vergoeding van de kosten voor de gemiste werkdag van het tweetal (€ 1.950) wijst de kantonrechter ook af, omdat de passagiers dit bedrag niet hebben onderbouwd. Ze hadden stukken moeten inbrengen waaruit blijkt dat zij hun managementwerkzaamheden niet hebben kunnen uitvoeren of dat de projecten van hun opdrachtgevers in gevaar zijn gebracht door de vertraging.

ECLI:NL:RBNHO:2024:7471

Bron:Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2024:7471 10495085 \ CV EXPL 23-2811 | 11-06-2024
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.