Inhoudsopgave

Groothandel is ‘dienstverrichter’ in de zin van de Dienstenrichtlijn

In een zaak over een conflict over de betaling van facturen moest de Hoge Raad zich over de vraag buigen of een groothandel als ‘dienstverrichter’ in de zin van de zogenoemde Dienstenrichtlijn moet worden aangemerkt. Dat is van belang, omdat de regels van die richtlijn van invloed zijn op de toepasselijkheid en terhandstelling van algemene voorwaarden door een dienstverrichter.

Een groothandel in vlees en een bedrijf dat zich bezighoudt met het maken van voer voor huisdieren hebben een zakelijke relatie. Op grond daarvan levert de groothandel vlees aan dit bedrijf. Tussen hen ontstaat een geschil over de betaling van enkele facturen voor leveringen en over salmonella- en brucellabesmettingen van een deel van de leveringen van slachtafval.

Verschillende verplichtingen

De zaak belandt uiteindelijk bij de Hoge Raad. Daar spitst het geschil zich toe op de vraag of een groothandel kan worden aangemerkt als een ‘dienstverrichter’ in de zin van een artikel in het Burgerlijk Wetboek (BW) waarin een artikel van de Dienstenrichtlijn is geïmplementeerd. Of dat zo is, is van belang omdat volgens de wet verschillende verplichtingen rusten op dienstverrichters. Zo gelden voor hen ‘mildere’ regels voor de informatieplicht die op gebruikers van algemene voorwaarden rust.

Koopovereenkomsten

Eerder besliste het hof Amsterdam dat de groothandel geen dienstverrichter is, omdat tussen de groothandel als verkoper en het verwerkingsbedrijf als koper steeds koopovereenkomsten zijn gesloten. Volgens de groothandel heeft het hof daar echter bij miskend dat bij de toepassing van de maatstaf niet van belang is dat de door partijen gesloten overeenkomsten naar nationaal recht als koopovereenkomsten moeten worden gekwalificeerd en dat ook groothandel een dienst is in de zin van de Dienstenrichtlijn.

Distributiehandel

In cassatie wijst de Hoge Raad allereerst op de wettelijke definitie van een dienstverrichter. Dat is een natuurlijke persoon die onderdaan is van een lidstaat of een rechtspersoon, die in een lidstaat is gevestigd en een dienst aanbiedt of verricht. Van een dienst is sprake bij een economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding plaatsvindt. 

De diensten waarop de richtlijn ziet gaan over heel diverse, steeds veranderende activiteiten, zo volgt uit de overwegingen bij de richtlijn. Of een activiteit een dienst is moet per geval worden beoordeeld in het licht van alle kenmerken ervan, vooral de manier waarop zij in een lidstaat wordt verricht, georganiseerd en gefinancierd. Daarbij wijst de Hoge Raad erop dat de richtlijn de distributiehandel als voorbeeld van een dienst noemt.

Geen twijfel

De Hoge Raad verwijst daarna naar een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarin het Hof oordeelde dat detailhandel in goederen zoals schoenen en kleding een dienst is in de zin van de richtlijn. De overwegingen van het Hof die tot dat oordeel hebben geleid, laten er redelijkerwijs geen twijfel over bestaan dat ook een groothandel zo’n dienst is, zo concludeert de Hoge Raad. De toepasselijkheid van de richtlijn is volgens de Hoge Raad niet afhankelijk van de door de groothandel specifiek verrichte activiteiten. Het arrest van het Amsterdamse hof wordt daarom vernietigd en de zaak wordt verwezen naar het hof Den Haag.

Makkelijk elektronisch toegankelijk

Het oordeel van de Hoge Raad betekent dat de groothandel moet voldoen aan de wettelijke verplichtingen die op dienstverrichters rusten. Een van deze verplichtingen is om de algemene voorwaarden te verstrekken of toegankelijk te maken op een van de manieren die in het BW zijn beschreven. Een van die manieren is het makkelijk elektronisch toegankelijk maken van de algemene voorwaarden op een door de dienstverrichter meegedeeld adres.

Of de groothandel de algemene voorwaarden op de juiste wijze aan de vleesverwerker heeft verstrekt of voor dat bedrijf toegankelijk heeft gemaakt, moet het hof Den Haag beoordelen. Wel geeft de Hoge Raad in zijn beslissing, die in lijn is met de conclusie van de plaatsvervangend procureur-generaal, alvast een voorzet. De groothandel vermeldde op haar facturen dat haar algemene voorwaarden kunnen worden ingezien op haar website. Of de algemene voorwaarden daarmee makkelijk elektronisch toegankelijk zijn zoals in de wet is bedoeld, hangt af van de omstandigheden van het concrete geval. Maar als de algemene voorwaarden zonder noemenswaardige inspanning kunnen worden gevonden op of via de website waarnaar op de facturen is verwezen, moet worden aangenomen dat ze makkelijk elektronisch toegankelijk zijn, zo stelt de Hoge Raad.

ECLI:NL:HR:2023:835

Bron:Hoge Raad | jurisprudentie | ECLI:NL:HR:2023:835 | 19-06-2023
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.