Inhoudsopgave

Geopende parfumfles mag worden geretourneerd

Mag een dure parfumfles worden geopend en daarna – omdat de geur niet bevalt – worden geretourneerd? Dat is in principe toegestaan, oordeelde de rechtbank Amsterdam onlangs.

Een man koopt via de website van een drogist twee flessen parfum, voor € 477. Enkele dagen na ontvangst stuurt hij de flessen retour. De drogist laat weten dat de flessen niet worden geaccepteerd omdat ze geopend en gebruikt zijn, en stuurt deze terug naar de koper. Die start een procedure bij de rechtbank Amsterdam om het aankoopbedrag terug te krijgen. Daar stelt de koper dat hij gerechtigd was om de flessen te openen en met een of twee pufjes te testen om te ontdekken hoe ze ruiken. De drogist wijst op de algemene voorwaarden: daarin staat dat geopende of gebruikte flessen parfum niet kunnen worden geretourneerd.

Dwingend recht

Op deze kwestie zijn de wettelijke regels tussen handelaren en consumenten van toepassing. Daarin staat dat een consument een consumentenkoopovereenkomst op afstand zonder opgave van redenen kan ontbinden tot 14 dagen na de dag waarop de consument de zaken heeft ontvangen. Die bepaling is van dwingend recht. Staat er in de algemene voorwaarden een bepaling die daarvan ten nadele van de consument afwijkt, dan geldt die bepaling niet.

Uitzonderingen

Wel somt de wet uitzonderingen voor consumentenkoop op, zaken die dus niet kunnen worden geretourneerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van ondergoed, lippenstift en tandenborstels, maar parfum staat niet op de uitzonderingslijst. De consument moet de verpakking kunnen openen om toegang tot de inhoud ervan te hebben, indien gelijksoortige producten normaal in winkels zonder verpakking zijn uitgestald.

Aansprakelijk

Dat de drogist de parfum mogelijk niet meer kan verkopen, doet niet af aan de consumentenbescherming van de koper. Die is ook niet aansprakelijk voor de waardevermindering als het product is gebruikt om zo de aard en kenmerken daarvan vast te stellen. Hij mag dus één of enkele keren sprayen met de parfum, en die parfum daarna terugsturen als de geur niet bevalt. De drogist had dat kunnen voorkomen door een tester mee te sturen. Dan had de koper de verpakking ongeopend en verzegeld kunnen en moeten laten, want anders zou hij wel aansprakelijk kunnen zijn voor waardevermindering.

Ontbindingsrecht

Kortom, oordeelt de rechtbank: de koper heeft een ontbindingsrecht, dat hij tijdig heeft ingeroepen. De flessen parfum kunnen weer terug naar de drogist en die moet het aankoopbedrag terugbetalen.

ECLI:NL:RBAMS:2022:7923

Bron:Rechtbank Amsterdam| jurisprudentie| ECLI:NL:RBAMS:2022:7923 9998161 CV EXPL 22-9380| 21-12-2022
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.